miercuri, 3 iunie 2015

PYRAMUS & THISBE 4 YOU după William Shakespeare la Teatrul Odeon


Alexandru Dabija pune în scenă la Teatrul Odeon proiectul său modern – o adaptare după piesa intitulată: “Prea trista comedie şi tragica moarte a lui Pyram şi-a Thisbeii” interpretată de o trupă de diletanţi dramatici (alcătuită din meşteri) cu prilejul nunţii dintre Hipolita, regina amazoanelor, şi Tezeu, ducele Atenei – ceremonie care are loc la finalul celebrei piese a lui William Shakespeare, “Visul unei nopţi de vară”.
Teatrul de avangardă sub cupola căruia regizorul îşi desfăşoară proiectele dramatice este binecunoscut pentru caracterul său experimental, trăsătură ce îi provoacă lui Alexandru Dabija reveria unei adaptări îndrăzneţe ce traversează secole şi moravuri. Pe de altă parte, transpunerea aceleiaşi piese în diverse cadre sociale şi culturale confirmă încă o dată universalitatea, imuabilitatea şi actualitatea dramaturgiei shakespeariene.
Publicului spectator i se înfăţişează o piesă în ramă – piesă în piesă - (care nu este insolită în dramaturgia shakespeariană, dacă ne amintim de aceea pe care actorii, sub îndrumarea prinţului Hamlet, o interpretează, vizând în special deconspirarea intrigilor diabolice ale cuplului regal) interpretată de patru trupe de actori distincte din epoci şi straturi sociale diverse.
Se acordă întâietate unei trupe de teatru alcătuită exclusiv din doamne, regizorul schiţând astfel sensibilitatea sufletească, “bărbăţia” (curajul) şi dezinvoltura amuzantă feminină. Contrabalansul este asigurat de cuplul regal (dublul masculin) căruia îi este dedicată “trista comedie”.
Al doilea cadru aduce în scenă o trupă de teatru formată din studenţi la actorie supervizaţi de profesorul coordonator ce excelează prin etalarea personalităţii narcisiste. Totul epatează aici: megalomania magistrului, excesul de zel al discipolilor (viitori actori), mijloacele tehnice folosite în montarea piesei – elemente ce sufocă textul şi jocul scenic. Subtila sugestie a tentaţiei actuale a producţiilor teatrale transformă “teatrul în ramă” în “metateatru” (teatrul care vorbeşte despre teatru).
A treia ipostază dramatică este încredinţată folclorului, astfel regizorul obţinând comicul de limbaj folosindu-se de umorul subdialectelor vorbite pe teritoriul românesc.
Ultimul “avatar” Pyram şi Thisbe este interpretat de echipa tehnică a spectacolului – ingenioasa idee a lui Alexandru Dabija de a transfera sensibilitate artistică unor indivizi claustraţi în universul mecanic.    
Comedie savuroasă, cu formidabile momente de umor, o veritabilă pledoarie pentru repetiţiile generale nominalizată în 2010 de UNITER pentru cea mai bună regie (Alexandru Dabija).

Sursa foto: Teatrul Odeon

Marinela Florea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu